Jó hír kételkedőknek

Nem tudsz nem hinni! Mindenki hívő!

A kérdés sokkal inkább az, hogy miben?

2021. szeptember 28. - Úrréti Gyülekezet

Nagyon sokan azt gondolják, hogy a hit valamifajta ráadás a már tudott dolgok mellett. Valami, ami aeverybody_has_to_believe_in_something.jpg “ténylegesen” tudott dolgokon felül némelyek által feltételezett túlvilági dolgok összessége. “Tudjuk, hogy a világ hogyan működik, tudományosan bebizonyítottunk számtalan dolgot, amik maguktól értetődnek, ezen felül pedig mindenki abban hisz, amiben akar” - vélik sokan. 

Ezekkel a véleményekkel csak az a probléma, hogy nem ásnak elég mélyre, és leegyszerűsítik a hit fogalmát! Összekavarják a transzcendens Istenben való hitet a hit általános valóságával. Még a leginkább tényszerűnek gondolt természettudományos tudásunk mögött is számtalan olyan meggyőződés van, amit előzetesen elfogadunk, azaz adottnak veszünk. Ezeken a csúnya szóval axiómákon, ha úgy tetszik hittételeken alapszik mindaz, amit tudásnak nevezhetünk. 

Egy egyszerű példával élve......A természettudományos kutatáshoz szükség van legalább két hittételre (általában sokkal többre, de az egyszerűség kedvéért most csak kettőt emelek ki). Egyrészt el kell hinnünk, hogy a világ logikus, másrészt pedig hogy megismerhető. Nagyon úgy tűnik, hogy a minket körülvevő világban van logika, ám az állítást, hogy a világ logikus, mégsem tudjuk tudományosan bizonyítani. Legfeljebb annyit állíthatunk, hogy a világ általunk ismert részében felfedezhetünk logikát.

Kalapáccsal a kezünkben persze minden szegnek tűnik, logikus gondolkodással minden logikusnak tűnik. Azt mégis nehéz lenne bizonyítani, hogy minden szeg, vagyis minden logikus! Bármilyen eszközt (tudományos módszertant) készítünk is a világ megismerésére, már magához az eszközhöz is szükségünk van annak előzetes elfogadására, hogy a világ logikus és megismerhető.

A probléma azonban ennél még egy kicsit összetettebb.

Ha ezeket az előzetesen elfogadott tételeket összegyűjtenénk, akkor egészen pontosan meg lehetne fogalmazni a modern világ hitvallását, és végre pontosan megfogalmazhatnánk, hogy miért nem hiszünk Istenben. Ez azonban nem is olyan egyszerű.  

A geometriában (annak is az általunk ismert euklideszi leírásában) viszonylag kevés axióma is elég, de minél összetettebb és elvontabb kérdéssel találkozunk, annál komplexebb kérdés a mögöttes hittételek feltárása. A matematika, a fizika, a földtudomány, de még az élettudományok egy része is viszonylag egyszerűnek tűnik (kérdeznénk meg erről egy matematikust, lehet hogy másként válaszolna).A humán tudományok azonban sokkal komplexebbek. Sokkal inkább függenek attól, hogy milyen meggyőződés alapján műveljük őket, így az általuk felvetett kérdések is egyre komplexebbek.  A művészetek vagy épp a filozófia területén pedig már számtalan kérdésben annak ellenére is kénytelenek vagyunk csupán a meggyőződéseinkre hagyatkozni, hogy itt életbevágó problémákról van szó. 

Arra a kérdésre, hogy miért élünk, vagy hogy van-e értelme a világnak, egyikünk sem tud végleges (értsd: tökéletesen bizonyított, előzetes axiómáktól mentes) választ adni, noha alapjaiban határozzák meg emberlétünket.

Nehéz kimondani, de minél alapvetőbb egy kérdés, annál nehezebben eldönthető és bizonyítható!

 

A hitkérdések tehát éppenhogy nem az opcionális ráadás kategóriájába esnek (ahogy azt némelyek vélik), hanem a mindent (értsd: tudományos megismeréstől a hétköznapi életünk céljain át a politikai berendezkedésig) megalapozó meggyőződések kategóriájába tartoznak. 

Visszatérve a kezdeti kérdéshez...

Ezek alapján a hit fogalmát talán úgy lehet legjobban leírni, mint a mindent megalapozó végső meggyőződések (axiómák) világát. Ahogyan a személyiséglélektan ismeri a személyiségünk mélyebb struktúráit, ahogyan a matematika és minden más tudományág feltételez néhány alapvető és nem bizonyított, hanem elfogadott axiómát, úgy az életünknek is vannak alapvető és végső kérdései.

Hinni tehát azt jelenti, hogy mindannyiunknak vannak olyan végső meggyőződései, amelyek a saját életével, a világ működésével vagy éppen annak értelmével kapcsolatosak. 

 

Amikor tehát a keresztyének azt állítják, hogy Isten létezik, sőt ő uralja a világot, és célja is van vele, hogy Jézusban emberré lett, akkor olyan mindent megalapozó állításokat tesznek, amelyből aztán kibomlik minden további kérdés és a világ magyarázata. Meggyőződésük szerint ami Krisztussal történt, az írja le a világ végső valóságát, és ad értelmet, és célt a világnak. Ez magában foglalja, de meg is haladja az evolúciót, az atomfizikát és mindent más tudományos állítást (erről később még bővebben). 

Mások ezzel szemben abban hisznek, hogy a világ puszta anyag, és az anyag teljesen véletlen evolúciója folytán jött létre az ember. Ebben a felfogásban legfeljebb annyi célja lehet az embernek, hogy fejlődjön, jelentsen ez bármit is. Ebben a gondolkodásban minden, ami a puszta anyagnál összetettebb, az csak illúzió. 

Mindkét példában felkel és lenyugszik a nap, születnek, alkotnak és meghalnak emberek, működik a kvantummechanika. A kérdés sokkal inkább az, hogy vajon melyik írja le jobban a minket körülvevő mindenséget?  

A végső kérdés tehát nem az, hogy hívő vagy-e vagy sem, hanem az, hogy miben vagy kiben hiszel. és a hited mire alapozod.

A bejegyzés trackback címe:

https://johirketelkedoknek.blog.hu/api/trackback/id/tr3416702502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Phys 2022.05.23. 15:44:46

Szia Dani!
Máté 17:16-20 érdekes kiindulópont lehet a gondolatmenethez. Ahogy én magam elé képzelem ezt a jól ismert igeszakaszt, Jézus szinte bosszankodik (17:17), hogy a tanítvánai nem látják a fától az erdőt, nem értik a lényeget, tessék, megcsinálom helyettetek, ilyen egyszerű, meddig kellek ehhez még én? Ti is meg tudnátok csinálni. A hit ebben az értelemben egy megvalósító erő, ami által itt éppen kiűzhető az az ördög, vagy megvalósítható amit az elme kigondol. Ez a pár igevers számomra tömören összefoglalja a valóságról alkotott tévképzetünket. Ugyanis ha az emberi képzelet hittel párosul, az megvalósul. Ezt láthatjuk sokféle formában, mégis különleges dolognak gondoljuk. Amikor egy sportoló kitartó munkával (hittel) emberfeletti teljesítményt ér el, vagy akár egy vészhelyzetben emberek fizikailag képtelennek tűnő dolgokat mégis véghezvisznek. Sorolható végtelen példa.
A dolog logikája viszont felveti azt a kérdést, hogy a világ működése vajon eredendően olyan amilyen, és változhatatlan, vagy esetleg az évezredek során a világot megtapasztaló emberek elméje és hite alakította? Az ember Isten képére teremtetett, rendelkezik teremtő erővel. Ami akár lehet pontosan ez. Az ember fantáziája és a fantáziavilágába vetett hite, ami ha elég erős, képes a gondolatait megvalósítani.
Hogy a szakmámnál maradjak, a fizika vajon a természet valódi leírása? Vagy az ember elméjének a valóságra való kivetülése? Hogy egyszerűbben fogalmazzak, nem lehet, hogy részben mi találtuk ki?
Számomra feloldana egy nagy kérdést ez a szemlélet. A kereszténység miért hit? Miért kell egy könyv leírásaira támaszkodva megismerni és elhinni? Miért nem történik az, hogy Isten jön, ad magáról egy halom bizonyítékot és az emberek a létezését elfogadják mint tényt és ismeretet. A fenti szemlélet szerint pontosan azért marad ez hit, amiért minden más is az. Nincs olyan, hogy valamiről tudásunk van. Hogy megint egyszerűsítve fogalmazzak, amiről azt hisszük, hogy tudjuk, azt már eléggé elhittük. Ennyi. Valójában a saját hitünk által magunknak gyárjuk róla a bizonyítékot.
Ez egyben az emberi tudás korlátja is, hiszen nem tudjuk elválasztani az eleve teremtett (vagy keletkezett) dolgokat az általunk definiáltaktól. Az axiómákkal is emiatt lehetünk gondban..
A materialista gondolkodásában kizárja a teremtő erőt, mert neki tudása van az őt körülvevő dolgokról. Ilyen szempontból az ő hite igazán erős, meg sem kérdőjelezi ami körbeveszi. A hívő Istennek tulajdonítja a teremtést, önmagát egy eleve számára teremtett környezetbe helyezi. Ez is egy erős hit, ugyanazzal a hibával. Miért vagyunk itt? Az ember tényleg csak azért keletkezett ide, vagy azért pottyantotta ide a Teremtő, hogy legyen, egyen, szaporodjon, és ennyi? Éljen a természet/Isten törvényei szerint? Ez lenne az Isten képére teremtett (tehát teremtő) lény?
Szerintem nem. Az ember azért teremtetett, hogy teremtsen. Folyamatosan, minden gondolatával és hitével teremti azt a világot amiben élünk.

Remélem érdekes szemszög a témához, ebből elindulva is érdekes eljutni a világ végső valóságához. Pláne ha az időbeliség kérdését azon belül is az ok-okozat időbeli kényszerűségének kérdését is elkezdjük feszegetni. A fizika feszegeti, és amikor váratlan válaszokat kapunk (akár erre, akár másra), ott akkor vagyunk a határmezsgyéjén az ember teremtő hite és Isten teremtése között.
süti beállítások módosítása